Geschiedenis

Op 12 januari 1988 kwamen ongeveer twintig vrouwen bij elkaar in het toenmalige vrouwencafé De Derde Dame in Groningen. Zij hadden gereageerd op een oproep van actrice en zangeres Marlies de Waard die voor haar opleiding tot koordirigent een eigen koor nodig had.
In onderling overleg besloten we dat we een echt koor zouden worden met mooi, serieus repertoire. Wat dat repertoire zou worden stond nog niet vast maar één ding was zeker: geen feministische strijdliederen.

Gezelligheid stond hoog in het vaandel en het heeft Marlies heel wat moeite gekost de dames te bewegen die voor de naborrel te bewaren.
De meeste vrouwen kenden elkaar uit het café, waar voornamelijk lesbische vrouwen kwamen. Bij een naborrel bleek dat er ook enkele heterovrouwen bij zaten en klonk de kreet: "Hé, dan zijn we dus een gemengd dameskoor."
Het begon als een grapje. Maar toen we een jaar later een officiële vereniging werden en we een naam moesten kiezen won 'Gemengd Dameskoor' met ruime meerderheid.

In die tijd begonnen we ook onze vleugels uit te slaan. Kleine optredens in Stad en Ommeland en meedoen met vrouwenkorenfestivals

Homomannenkoor Zangzaad was in 1994 in Zwitserland naar een internationaal homokorenfestival geweest en kwam dolenthousiast terug met het plan in de stad Groningen het volgende festival te organiseren. Een paar van onze leden sloten zich bij hen aan en samen organiseerden zij in 1995 een fantastisch festival. Onder de naam Various Voices.

De naam sloeg zo aan dat het internationale bestuur besloot alle komende festivals onder de naam Various Voices te houden. Sinds die tijd heeft het GDK geen festival overgeslagen. We waren in München, Berlijn, Parijs, Londen, Dublin en nogmaals in München. Voor 2023 staat Bologna op het programma.

In 1998 brachten we onze eerste CD uit: Gevoelig gemengd Gemengd Gevoelig. In dat jaar besloot Marlies dat het voor haar tijd was om verder te trekken. Ze wilde zich meer concentreren op eigen projecten zoals het ontwikkelen van

Opera della Casa een klein opera/cabaret gezelschap. Door haar enthousiasme, vakvrouwschap en gedrevenheid heeft Marlies een stevig fundament gelegd waarop latere dirigenten verder konden bouwen.

In Jos van Vucht vonden we een fantastische opvolgster. Mede door haar opmerkelijke            persoonlijkheid en ruime ervaring met koren, muziektheater, zangpedagogiek en componeren heeft zij het GDK in alle opzichten op een hoger plan gebracht. In 2003 kwam onder haar leiding onze tweede CD uit: Vederlichte Kussen. Helaas moest Jos haar werkzaamheden in 2005 stopzetten wegens een ernstige ziekte waaraan zij op 21 september 2006 is overleden. Wij gedenken Jos met liefde. Zij heeft veel voor het Gemengd DamesKoor betekend en dat blijft!

Met Renilde Duif kregen wij in het voorjaar van 2005 een voortvarende vervangster voor Jos. Mede dankzij haar kon ons optreden tijdens het internationale Various Voices Homokorenfestival in Parijs in mei van dat jaar dan ook gewoon doorgaan. Renilde werd in 2007 opgevolgd door Aletta Kwant.

Onder haar leiding hebben onze derde CD uitgegeven, met de titel "And so it goes". In 2012 wonnen wij het Badkamerconcours. in dat jaar traden we ook gezamenlijk op met het Nederlands Kamerkoor. Ook deden we mee met Wilde Rozen, dé musical.

Na het vertrek van Aletta Kwant in 2015 is Iante Paternoster korte tijd onze dirigent geweest.

In 2017 heeft Marion Kroeze, zelf koorlid, het dirigentenstokje opgepakt. En heeft ons wederom naar een overwinning van een Badkamerconcours geleid in 2019.

Sinds februari 2020 is Cobien Nieuwpoort onze dirigent. Een maand na haar start kwam Corona in Nederland. Dwars door meerdere lockdowns heen zijn we met elkaar online blijven zingen. We hebben zelfs buiten in de open lucht gerepeteerd. De concertplannen werden uitgesteld en uitgesteld. Hierdoor hebben we pas in mei 2022 voor het eerst met Cobien een klein concert uitgevoerd.  In mei 2023 hadden we een gezamenlijk concert met Mrs. Johnson en Femmes Majeures. Hierbij zongen we, naast eigen nummers, gezamenlijk de Misa Criolla.

In de zomer van 2023 is Aletta Kwant, weer,  onze dirigent geworden. Met haar zongen we op Zing Zing in juni 2023.

En op Winterwelvaart in december 2023.

253834 bezoekers (436255 hits) sinds 9-2-2011